VR-teknologia auttaa ammatin opiskelussa
Iso osa Suomen Diakoniaopiston (SDO) opiskelijoista käyttää virtuaaliteknologiaa opiskelussa.
Pari vuotta sitten SDO:ssa käynnistyi projekti, jossa erilaisia oppimisympäristöjä alettiin rakentaa virtuaalisiksi.
”Opiskelijat ja opettajat menivät alansa työpaikoille ja kuvasivat siellä erilaisia työssä kohdattavia tilanteita”, verkkopedagogi Laura kertoo.
Näistä videoista ja tilanteista rakennettiin pelillisiä VR-ympäristöjä.
VR tulee sanoista virtual reality. Se tarkoittaa keinotekoista ympäristöä, joka on rakentuu tietokonesimulaation tuottamien aistimusten välityksellä. Kuulostaa scifiltä, mutta käytännössä VR tuntuu hieman samalta kuin tietokonepelin pelaaminen. VR:ssä päähän laitetaan vain VR-lasit, jotka vahvistavat aistikokemuksia.
”Opiskelijat yllättyvät aina siitä, miten aidolta tilanteet VR:ssä tuntuvat. Sitä ikään kuin menee toiseen todellisuuteen, kun muut aistiärsykkeet ympäriltä katoavat.”
Ammatillisessa koulutuksessa VR:n tarkoitus ei kuitenkaan ole pelkästään pelaaminen tai hauskanpito.
”VR on työelämälähtöinen oppimisen väline. Teknologian avulla opiskelijat pääsevät tutustumaan aitoihin työympäristöihin jo ennen kuin he menevät työpaikoille”, Laura sanoo.
Tästä hyötyvät etenkin opiskelijat, joita työpaikalle meneminen jännittää.
”VR:n avulla opiskelijat pääsevät näkemään työympäristöjä jo ennen kuin he oikeasti menevät kentälle. Samalla he voivat yhdistää opittuja asioita työelämän tilanteisiin jo koulussa ollessaan.”
Lisäharjoitusta epätavallisiin tilanteisiin

Yksi VR:n hyöty on, että opiskelijat pääsevät harjoittelemaan sellaisia tilanteita, joita koulussa tai työpaikoilla ei kohdata tarpeeksi.
”Esimerkiksi lähihoitajaopiskelijat harjoittelevat työssä liian vähän lääkkeen jakamista, mutta VR:n avulla tätä oppimispulaa voidaan paikata. Työssä on paljon tilanteita, joita tulee harvemmin vastaan. Näiden harjoittelu turvallisesti vr-ympäristössä on tarpeellista”, Laura toteaa.
Teknologian avulla voidaan myös selvittää, kuinka hyvin opiskelija hallitsee työssä vaaditun osaamisen. Teknologiaa hyödynnetäänkin osaamisen tunnistamisessa.
”Jos opiskelijalla on jo aiempaa osaamista, VR-teknologian avulla voimme testata, miten hyvin tämä aiempi osaaminen on hallussa.”
Aluksi teknologiaa käytettiin etenkin lähihoitajaopiskelijoiden kanssa. Nykyään myös kasvatus- ja ohjausalan opiskelijat harjoittelevat VR:n avulla. Uusia ympäristöjä on tekeillä kokkiopiskelijoille ja kauneudenhoitoalan opiskelijoille.
”Luvassa on kalan fileointia ja uuden asiakkaan vastaanottamiseen liittyvää vuorovaikutusta ja asiakaspalvelua!”

Kaikki Suomen Diakoniaopiston tuottamat VR-ympäristöt on tehty yhdessä opiskelijoiden kanssa.
”Videoissa esiintyy opiskelijoita ja he suunnittelevat oppimistehtävinään, mitä VR:ssä opetellaan. Opiskelijoilta on tullut loistavia ideoita. Esimerkiksi varhaiskasvatuksen opiskelijat keksivät harjoituksen, jossa pitää valita työhön sopivat vaatteet. Idea syntyi aidosta tarpeesta: kaikki opiskelijat eivät tiedä työharjoitteluun mennessään, miten pukeutua kymmenen asteen pakkaseen.”
Käytännöllisten tehtävien lisäksi VR:ssä harjoitellaan eettisten valintojen tekemistä ja vuorovaikutustilanteissa toimimista.
VR:ssä parasta opiskelijoiden mielestä on pelillisyys, teorian ja käytännön yhdistäminen sekä kokemuksellisuus.
”[On] huima tunne, kun häviää VR:ään”, eräs opiskelija kertoo.
Virtuaalisia oppimisympäristöjä on rakennettu osittain Opetus- ja kulttuuriministeriön strategiarahoituksen avulla.
Lisää uutisia
Valmistujaisia juhlittiin Suomen Diakoniaopiston kaikilla kampuksilla 31.5.2023. Valmistuneita on alustavasti yhteensä noin 600.
Kaikilta kampuksiltamme kevätlukukaudella 2023 ammattiin valmistuneet, nimensä julkaisuluvan antaneet opiskelijat.
Tiina Mäkelä toimi kolme vuotta Diakoniaopiston hallituksen puheenjohtajana. Nyt hän ja rehtori Juha-Petri Niiranen käyvät läpi, millainen oppilaitos on johtajien näkökulmasta.
Diakoniaopisto kouluttaa henkilöstöä Jyränkölän Setlementissä. Ikävalmentajana toimimisen tutkinnon osasta hyötyvät etenkin asiakkaat.
Sosiaalialan yritys Hoivatie kouluttaa kaikki esihenkilöt lähijohtamisen kannalta keskeisiin teemoihin yhdessä Diakoniaopiston kanssa.
Kokonaisena työssä -hanke vahvistaa kokemusosaamisen tunnistamista sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Vuonna 2023 Suomen Diakoniaopistoon haki perusopetuksen jälkeisessä yhteishaussa yli sata ensisijaista hakijaa enemmän kuin vuonna 2022.
SDO:n rehtori Juha-Petri Niiranen kirjoittaa katsauksen uuteen strategiaan ja vuoteen 2022.
Suomen Diakoniaopisto kumppaneineen on käynnistänyt kansalaisaloitteen nuoriasiavaltuutetun tehtävän perustamiseksi.
Yhä useampi sairastuu muistisairauteen. Validaatio on tulevaisuuden osaamista, josta on hyötyä ammattilaiselle ja omaiselle.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue pyysi Suomen Diakoniaopiston opiskelijateatterin tekemään kampanjaa alle 25-vuotiaiden ilmaisesta ehkäisystä.
Tehtävä perustettiin, sillä Suomen Diakoniaopistossa oppisopimuskoulutusten määrä on kasvanut viime vuosina runsaasti.
Suomen Diakoniaopistossa (SDO) opiskeli vuonna 2022 reilut 1400 sosiaali- ja terveysalan opiskelijaa.
Vahvasta kouluttajien ja työelämän yhteistyöstä haetaan apuja hoiva-alan työvoimapulaan.
Listasimme 10 hyvää syytä, miksi lähihoitajaksi opiskelu kannattaa.
Suomen Diakoniaopistolla on uusi logo.
Kokemusosaaja auttaa muita ja voi kehittää kehitysvamma-alan palveluita omasta näkökulmastaan. Rinnekodin ja Suomen Diakoniaopiston valmennuksesta valmistui yhdeksän uutta kokemusosaajaa.
Suomen Diakoniaopiston henkilöstön hyvinvointikyselyn mukaan ammatillisen oppilaitoksen työyhteisön toimivuus on erinomaisella tasolla.
Suomen Diakoniaopisto on viimeiset pari vuotta tehnyt hankeyhteistyötä Namibiassa. Yhtenä tavoitteena on käynnistää paikallisiin tarpeisiin vastaava diakonia- ja sosiaalialan ammatillinen koulutus.
Kunta-alan lakko alkaa tiistaina 3.5.2022. Lakko voi vaikuttaa erityisesti työelämäjaksoilla oleviin opiskelijoihin Oulussa ja Helsingissä.
Paransimme sdo.fi-nettisivun saavutettavuutta. Sivustolla otettiin käyttöön Readspeaker-ominaisuus, jonka ansiosta tekstit voi myös kuunnella.
Tutkinnon perusteet uudistetaan yhteistyössä Opetushallituksen kanssa.
Oppisopimuksella lähihoitajaksi Pohjois-Pohjanmaalla – yhteistyössä Attendo ja Suomen Diakoniaopisto
Pohjois-Pohjanmaalla aukeaa tänä keväänä ainutlaatuinen tilaisuus työn ja opiskelun yhdistämiseen. Suomen Diakoniaopiston ja Attendon yhteistyössä koulutetaan oppisopimuksella lähihoitajia Attendo-kodeissa.
Irina työskentelee Suomen Diakoniaopiston täydennyskoulutusten parissa.
Katariina Hautsalon tehtävänä on varmistaa, että Suomen Diakoniaopisto on enemmän kuin pelkkä ammattikoulu.
Sidosryhmien mielikuva Suomen Diakoniaopistosta on valtaosin positiivinen. Oppilaitosta kuvataan opiskelijoista välittävänä, yhteisöllisenä, monimuotoisena, lämminhenkisenä ja arvopohjaisena toimijana. Tämä käy ilmi syksyllä 2021 tehdystä mielikuvatutkimuksesta.
Nora löysi toiveitaan vastaavan harjoittelupaikan Suomen Diakoniaopistosta.
Suomen Diakoniaopistolle kunniamaininta OKM.n laatupalkintokilpailussa 2021.
Yhteistyön rikkaus on että kumpikin saa olla oma itsensä. Uskaltaa olla erilaisia ja rakentavasti eri mieltä.
Suomen Diakoniaopistossa on yksi Helsingin ensimmäisistä ammatillisen koulutuksen pop up -rokotuspisteistä.
Opiskelijoiden hyvinvointi on jakautunut koronan aiheuttamana poikkeusaikana. Osa opiskelijoista voi paremmin kuin ennen poikkeusoloja, osa huonommin, kertoo Suomen Diakoniaopiston opiskelijoilleen teettämä kysely.
Opetushallitus on myöntänyt SDOlle EU-laatuarviointisertifikaatin uudelle Erasmus+ kaudelle 2021–2027.
Kehittämisohjelma sisältää suosituksia mm. ammatillisen osaamisen vahvistamiseksi.
Yhteistyö on merkittävä virstanpylväs kinestetiikan edistämisen ja koulutuksen kannalta.
SDO sai kaksi palkintoa projektitöistään Oulun yliopiston LUMA2020-hankkeessa.
Poikkeusjärjestelyt jatkuvat kevätlukukauden loppuun asti.
Olet nyt oppimassa ja tekemässä töitä etänä koulun ulkopuolella.
Kaikki opetus, mikä on mahdollista toteuttaa etäopetuksena, toteutetaan etänä alkaen 18.3.
Lahdessa käynnistyy ensi tammikuussa ainutlaatuinen kasvatus- ja ohjausalan koulutuspilotti.
Oulun Diakonissalaitoksen säätiö (ODL) ja Suomen Diakoniaopisto (SDO) käynnistävät yhteistyön haastavassa elämäntilanteessa olevien 18–30 -vuotiaiden nuorten koulutukseen pääsyn helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi.
Ylitornion kampusta ja sen koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelujen tuloksena Suomen Diakoniaopisto lopettaa koulutustoimintansa Ylitornion kampuksella 31.5.2019 mennessä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu Diak ja Suomen Diakoniaopisto SDO muuttavat uusiin yhteisiin tiloihin
Oulun keskustaan Albertinkadulle. Kampuksen avajaisia vietetään maanantaina 10. syyskuuta 2018.
Ylitornion kampusta koskevat yhteistoimintaneuvottelut alkavat. Perusteena ovat tuotannolliset ja taloudelliset syyt sekä toiminnan uudelleenjärjestelyt.
Yhteistyö lisää opiskelijoiden mahdollisuuksia yksilöllisten opintopolkujen rakentamiseen.
Suomen Diakoniaopiston opiskelija Mohamed Nourdeen Toure Abdul Karim Suffyan on saanut Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry:n hallituksen myöntämän maahanmuuttajastipendin.
Uusi laki ammatillisesta koulutuksesta tulee voimaan ensi vuoden alusta.
Kauneudenhoitoala ja hoiva-ala hakevat synergioita: SKY-Opisto ja Suomen Diakoniaopisto SDO yhdistyvät.
SKY-Opisto ja Suomen Diakoniaopisto ovat sopineet koulutuksenjärjestämistoiminnan yhdistämisestä 1.1.2018 lukien.