Uhkaavat asiakastilanteet vaativat osaamista, ja siksi Suomen Diakoniaopistossa lähihoitajat saavat MAPA-koulutusta
Hoitotyön tekijät saattavat kohdata tilanteita, jotka uhkaavat turvallisuutta sanallisesti tai fyysisesti. Tilanteiden ennaltaehkäisy ja turvallinen hoitaminen on työssä ensiarvoista. Siksi MAPA-koulutus tarjotaan kaikille Suomen Diakoniaopistossa lähihoitajaksi opiskeleville. Viestinnän harjoittelija Lucas Bucht osallistui yhdelle kurssikerralle ja pääsi havainnoimaan tositoimia.
MAPA, eli Management of Actual or Potential Aggression, on alkujaan Isossa-Britanniassa kehitetty metodi, joka pyrkii lisäämään hoitotyössä olevien ammattilaisten osaamista aggressiivisten asiakkaiden kohtaamisessa. Lähtökohtana on haasteellisen tai väkivaltaisen käytöksen ennaltaehkäisy ja hallinta. Metodi perustuu hoidollisen vuorovaikutuksen ja ennakoimisen perusperiaatteille. Fyysistä voimankäyttöä menetelmässä pyritään minimoimaan.
Suomen Diakoniaopisto on yksi harvoista ammatillisista kouluttajista, jotka tarjoavat MAPA-menetelmän koulutusta lähihoitajaksi opiskeleville. Diakoniaopiston erityislaatuista asemoitumista avaa myös koulutusta vetävä Lassi Fredriksson:
”MAPAa koulutetaan ainakin kolmessa ammattikorkeakoulussa, mutta niissäkin se on lähinnä valinnaisina opintoina tarjolla. Meillä koulutus lähti liikkeelle aikanaan, kun olin jo pidempään ollut kiinnostunut kyseisestä koulutuksesta ja se oli myös tuttu lastensuojelutöiden ajalta. Toni oli myös kiinnostunut heti lähtemään toiseksi kouluttajaksi ja johdolta tuli tuki ajatukselle alkaa kouluttamaan kaikki lähihoitajat menetelmään.”

Koulutuksen erityislaatuisuutta juuri Suomen Diakoniaopiston opiskelijoille avaa myös Toni Karjala:
”Suurin syy siihen, että koulutusta ei juuri tarjota muissa ammatillisissa oppilaitoksissa lienee se, että sitä ei löydy tutkinnon perusteista eikä näin ollen ammattitaitovaatimuksista. Ammattitaitovaatimuksissa mainitaan haastavissa vuorovaikutus- ja ristiriitatilanteissa toimiminen yleisellä tasolla. Suomen Diakoniaopisto on ymmärtänyt turvallisuuskoulutuksen ennaltaehkäisevän merkityksen ja mahdollistaa koulutuksen vahvistaakseen opiskelijoiden ammatillista osaamista myös tällä saralla.”
Kurssi on siten suuri mahdollisuus, joka opiskelijan kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

MAPA-kurssin voi aloittaa opintojen lopussa. Suurin osa koulutettavista ovat juuri valmistumisen kynnyksellä. Suomen Diakoniaopistosta valmistumisen jälkeen he voivat työskennellä esimerkiksi päihde- ja mielenterveyspalveluissa, ikääntyneiden hoivassa ja kuntoutuksessa tai vammaistyössä.
”Kurssi suoritetaan viimeisen opiskeluvuoden aikana, jolloin siitä saa myös parhaan hyödyn irti. Harjoitteluiden kautta on syntynyt riittävästi jo omia kokemuksia, joihin opittavia asioita on myös helpompi peilata.” Fredriksson tiivistää.
”MAPA-koulutuksesta on hyötyä kaikille sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusalan ihmisille”
Saavuin itse seuraamaan koulutuksen toista päivää. Ensimmäinen kurssipäivä oli pitänyt sisällään MAPA:n teoreettisen vaiheen. Toisena kurssipäivänä keskiössä ovat fyysiset harjoitteet. Tunnelma kurssilaisten keskuudessa on odottava ja innostunut. Liikkeiden treenaaminen on keskeinen osa koulutusta. Aikaisempaa taustaa itsepuolustuksen maailmassa ei tarvita.
MAPA-menetelmä painottaa varhaisen ennakoinnin merkitystä niin työntekijän kuin asiakkaankin turvallisuutta ajatellen. Siksi MAPA poikkeaa edukseen muista itsepuolustukseen perustuvista tekniikoista.
”Kun ongelmakohtiin puututaan varhain, voidaan välttyä vakavammilta tilanteilta. Ennaltaehkäisyssä on tärkeää, että ammattilainen pystyy havaitsemaan vuorovaikutuksessa merkkejä, jotka saattavat johtaa väkivaltaiseen käyttäytymiseen”, Toni Karjala kertoo.
Vaikka jokaisella sosiaali- ja terveysalan ammattilaisella olisi hyvä olla osaamista ennaltaehkäisyyn, näin ei aina ole. MAPA-kurssin käynyt opiskelija saakin tärkeää ammattitaitoa, joka voi heijastua myös esimerkiksi palkkauksessa.
MAPA-kurssi on suhteellisen lyhyt, sillä se kestää noin 13 tuntia. Kurssin aikana opiskelija ehtii kuitenkin saada hyvän pohjan haastavien asiakaskohtaamisten käsittelyyn.

Kurssikerralla, johon osallistun, käsitellään ensin tilanteiden ennaltaehkäisyä ja hallintaa. Sen jälkeen päästään harjoittelemaan irtautumista. Se on tärkeää, jotta lihasmuistissa olisi, miten tositilanteessa kannattaa toimia.
Aluksi lehtori Toni Karjala havainnollistaa skenaariot, ja niitä vastaavat fyysiset liikkeet ymmärrettävästi ja selkeästi. Vaikka kontaktiliikkeet ovatkin lopulta lihasmuistiin iskostuvia, voi varsinkin ensikertalaisella kestää hetki hahmottaa liikkeiden toteutus. Kouluttajan esimerkin jälkeen alkaa yhdessä harjoittelu.
Irtautumista harjoitellaan useiden toistojen kautta. Vaikka kouluttajan havainnollistama esimerkki on hyvä lähtökohta uuden liikkeen opetteluun, mikään ei kuitenkaan voita itse toteutettua harjoitetta. Tässäkin asiassa vain tekemällä oppii!
Jokainen tilanne tosimaailmassa on erilainen, joten se, että kurssilaiset pääsivät toteuttamaan monipuolisesti irtautumisliikkeitä toistensa kanssa, monipuolistaa kykyä reagoida vaihtuviin kohteisiin. Itse irtautumistekniikoita MAPA-kurssilla harjoitellaan useita. Jotkin ovat yksinkertaisia ranneliikkeitä – toiset kokonaisvaltaisempia perustuen riskitilanteen arvioon.
Lähtökohtana hoidollinen lähestymistapa
Toni Karjala kertoo MAPA:n olevan 97% ennaltaehkäisevää toimintaa ja vain 3% fyysistä kontaktia. Mikäli ennaltaehkäisy ei toimi, työntekijän on osattava irtautua uhkaavasta tilanteesta tehokkaasti tai estää väkivaltatilanne asiakasta vahingoittamatta. Menetelmänä MAPA on hyvin tutkittu. Sen on todettu hoitavan myös asiakasta.
”Fyysistä voimankäyttöä pyritään viimeiseen asti välttämään”, Karjala sanoo.
Kun seurailen kurssia, huomaan, että oppiminen syntyy vahvasti opettajan ja kurssilaisten välisestä vuorovaikutuksesta. Kurssilla on tilaa keskustelulle ja opiskelijoiden omakohtaisille kokemuksille.
”Asioiden läpikäyminen on hyvä, sillä näin ei pelkää tulla lähemmäs [asiakasta], vaikka ensimmäinen reaktio olisikin vetäytyä” eräs opiskelija kertoo.

Osa oppimisesta tapahtuu nimenomaan jaettujen tarinoiden ja kokemusten kautta. Mahdollisten tilanteiden pohdinta ja niihin oikeasuhtaisimman reaktion valitseminen saa myös kurssin opettajan kannalta kannustusta.
”On hyvin tärkeää, että osaa toimia vaikeissa tilanteissa, jos niitä tulee vastaan. Itsellänikin on aikaisempaa kokemusta väkivaltaisesti käyttäytyvistä asiakkaista. On mielenkiintoista huomata, tässä omilla pienillä liikkeillä ja toimilla on merkitystä” eräs kurssilainen sanoo.
MAPA-koulutus on opiskelijoiden mieleen
Tunnelma kurssilla on aiheen vakavuudesta huolimatta rento ja energinen. Fyysisten otteiden harjoittelun lomassa mukana on vahvasti myös huumori. Aihe on opiskelijoiden mielestä selvästi tärkeä. Tämä on havaittavissa myös kurssilaisten motivaatiossa ja aktiivisuudessa.
Fyysisen koulutuksen yksi hyvä puoli onkin juuri jo mainittu toiminnallisuus. Onnistumisen kokemukset ovat kirjaimellisesti käsin kosketeltavissa.
”Kurssia on opiskelijoiden taholta kuvailtu todella onnistuneeksi. Monet toivoisivat pidempääkin koulutusta aiheesta”, Karjala mainitsee.

Aina kurssin päätteeksi kerätään loppupalautetta. Tällä hetkellä, kun kursseja on järjestetty 70 ja koulutettujen kokonaismäärän ollessa yli 1300, voidaan kurssipalautteiden keskiarvoa 4,95 – eli pyöreästi 5 – pitää ansaitusti kiitettävänä tuloksena.
Hyvää palautetta ei tarvitse toisaalta ihmetellä.
”Useat opiskelijat ovat kehuneet nimenomaan koulutuksen toiminnallista puolta. Toisaalta moni on kokenut kurssin tärkeänä, sillä usein he ovat jo kohdanneet työelämässään haastavasti käyttäytyviä asiakkaita. Kurssi antaa avaimet ja toimintamallit tilanteiden ratkaisemiseksi”, Toni Karjala tiivistää.
Samoin ajattelee Lassi Fredriksson:
” Opiskelijoilta saatu palaute on ollut pelkästään positiivista.”
Lisää uutisia
Paula Solja aloitti syyskuussa 2023 Suomen Diakoniaopiston kauneudenhoitoalan koulutuksen eli SKY-Opiston koulutuspäällikkönä.
Valmistujaisia juhlittiin Suomen Diakoniaopiston kaikilla kampuksilla 31.5.2023. Valmistuneita on alustavasti yhteensä noin 600.
Kaikilta kampuksiltamme kevätlukukaudella 2023 ammattiin valmistuneet, nimensä julkaisuluvan antaneet opiskelijat.
Tiina Mäkelä toimi kolme vuotta Diakoniaopiston hallituksen puheenjohtajana. Nyt hän ja rehtori Juha-Petri Niiranen käyvät läpi, millainen oppilaitos on johtajien näkökulmasta.
Diakoniaopisto kouluttaa henkilöstöä Jyränkölän Setlementissä. Ikävalmentajana toimimisen tutkinnon osasta hyötyvät etenkin asiakkaat.
Sosiaalialan yritys Hoivatie kouluttaa kaikki esihenkilöt lähijohtamisen kannalta keskeisiin teemoihin yhdessä Diakoniaopiston kanssa.
Kokonaisena työssä -hanke vahvistaa kokemusosaamisen tunnistamista sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Vuonna 2023 Suomen Diakoniaopistoon haki perusopetuksen jälkeisessä yhteishaussa yli sata ensisijaista hakijaa enemmän kuin vuonna 2022.
SDO:n rehtori Juha-Petri Niiranen kirjoittaa katsauksen uuteen strategiaan ja vuoteen 2022.
Suomen Diakoniaopisto kumppaneineen on käynnistänyt kansalaisaloitteen nuoriasiavaltuutetun tehtävän perustamiseksi.
Yhä useampi sairastuu muistisairauteen. Validaatio on tulevaisuuden osaamista, josta on hyötyä ammattilaiselle ja omaiselle.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue pyysi Suomen Diakoniaopiston opiskelijateatterin tekemään kampanjaa alle 25-vuotiaiden ilmaisesta ehkäisystä.
Tehtävä perustettiin, sillä Suomen Diakoniaopistossa oppisopimuskoulutusten määrä on kasvanut viime vuosina runsaasti.
Suomen Diakoniaopistossa (SDO) opiskeli vuonna 2022 reilut 1400 sosiaali- ja terveysalan opiskelijaa.
Vahvasta kouluttajien ja työelämän yhteistyöstä haetaan apuja hoiva-alan työvoimapulaan.
Listasimme 10 hyvää syytä, miksi lähihoitajaksi opiskelu kannattaa.
Suomen Diakoniaopistolla on uusi logo.
Kokemusosaaja auttaa muita ja voi kehittää kehitysvamma-alan palveluita omasta näkökulmastaan. Rinnekodin ja Suomen Diakoniaopiston valmennuksesta valmistui yhdeksän uutta kokemusosaajaa.
Suomen Diakoniaopiston henkilöstön hyvinvointikyselyn mukaan ammatillisen oppilaitoksen työyhteisön toimivuus on erinomaisella tasolla.
Suomen Diakoniaopisto on viimeiset pari vuotta tehnyt hankeyhteistyötä Namibiassa. Yhtenä tavoitteena on käynnistää paikallisiin tarpeisiin vastaava diakonia- ja sosiaalialan ammatillinen koulutus.
Kunta-alan lakko alkaa tiistaina 3.5.2022. Lakko voi vaikuttaa erityisesti työelämäjaksoilla oleviin opiskelijoihin Oulussa ja Helsingissä.
Paransimme sdo.fi-nettisivun saavutettavuutta. Sivustolla otettiin käyttöön Readspeaker-ominaisuus, jonka ansiosta tekstit voi myös kuunnella.
Tutkinnon perusteet uudistetaan yhteistyössä Opetushallituksen kanssa.
Oppisopimuksella lähihoitajaksi Pohjois-Pohjanmaalla – yhteistyössä Attendo ja Suomen Diakoniaopisto
Pohjois-Pohjanmaalla aukeaa tänä keväänä ainutlaatuinen tilaisuus työn ja opiskelun yhdistämiseen. Suomen Diakoniaopiston ja Attendon yhteistyössä koulutetaan oppisopimuksella lähihoitajia Attendo-kodeissa.
Irina työskentelee Suomen Diakoniaopiston täydennyskoulutusten parissa.
Katariina Hautsalon tehtävänä on varmistaa, että Suomen Diakoniaopisto on enemmän kuin pelkkä ammattikoulu.
Sidosryhmien mielikuva Suomen Diakoniaopistosta on valtaosin positiivinen. Oppilaitosta kuvataan opiskelijoista välittävänä, yhteisöllisenä, monimuotoisena, lämminhenkisenä ja arvopohjaisena toimijana. Tämä käy ilmi syksyllä 2021 tehdystä mielikuvatutkimuksesta.
Nora löysi toiveitaan vastaavan harjoittelupaikan Suomen Diakoniaopistosta.
Suomen Diakoniaopistolle kunniamaininta OKM.n laatupalkintokilpailussa 2021.
Yhteistyön rikkaus on että kumpikin saa olla oma itsensä. Uskaltaa olla erilaisia ja rakentavasti eri mieltä.
Suomen Diakoniaopistossa on yksi Helsingin ensimmäisistä ammatillisen koulutuksen pop up -rokotuspisteistä.
Opiskelijoiden hyvinvointi on jakautunut koronan aiheuttamana poikkeusaikana. Osa opiskelijoista voi paremmin kuin ennen poikkeusoloja, osa huonommin, kertoo Suomen Diakoniaopiston opiskelijoilleen teettämä kysely.
Opetushallitus on myöntänyt SDOlle EU-laatuarviointisertifikaatin uudelle Erasmus+ kaudelle 2021–2027.
Kehittämisohjelma sisältää suosituksia mm. ammatillisen osaamisen vahvistamiseksi.
Yhteistyö on merkittävä virstanpylväs kinestetiikan edistämisen ja koulutuksen kannalta.
SDO sai kaksi palkintoa projektitöistään Oulun yliopiston LUMA2020-hankkeessa.
Poikkeusjärjestelyt jatkuvat kevätlukukauden loppuun asti.
Olet nyt oppimassa ja tekemässä töitä etänä koulun ulkopuolella.
Kaikki opetus, mikä on mahdollista toteuttaa etäopetuksena, toteutetaan etänä alkaen 18.3.
Lahdessa käynnistyy ensi tammikuussa ainutlaatuinen kasvatus- ja ohjausalan koulutuspilotti.
Ylitornion kampusta ja sen koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelujen tuloksena Suomen Diakoniaopisto lopettaa koulutustoimintansa Ylitornion kampuksella 31.5.2019 mennessä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu Diak ja Suomen Diakoniaopisto SDO muuttavat uusiin yhteisiin tiloihin
Oulun keskustaan Albertinkadulle. Kampuksen avajaisia vietetään maanantaina 10. syyskuuta 2018.
Ylitornion kampusta koskevat yhteistoimintaneuvottelut alkavat. Perusteena ovat tuotannolliset ja taloudelliset syyt sekä toiminnan uudelleenjärjestelyt.
Yhteistyö lisää opiskelijoiden mahdollisuuksia yksilöllisten opintopolkujen rakentamiseen.
Suomen Diakoniaopiston opiskelija Mohamed Nourdeen Toure Abdul Karim Suffyan on saanut Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry:n hallituksen myöntämän maahanmuuttajastipendin.
Uusi laki ammatillisesta koulutuksesta tulee voimaan ensi vuoden alusta.
Kauneudenhoitoala ja hoiva-ala hakevat synergioita: SKY-Opisto ja Suomen Diakoniaopisto SDO yhdistyvät.
SKY-Opisto ja Suomen Diakoniaopisto ovat sopineet koulutuksenjärjestämistoiminnan yhdistämisestä 1.1.2018 lukien.