Me SDO:ssa teemme laatua toimimalla arvojemme ihmisarvo, kohtaaminen, rohkeus mukaisesti, ja noudattamalla maailmanlaajuisen EFQM 2020 -mallin periaatteita toiminnan kaikilla tasoilla, asettaen asiakkaamme etusijalle.
Teemme laatua noudattamalla valittua suuntaa eli strategisia linjauksia. Yhdessä linjatut toimintatavat ohjaavat toimintaamme. Tarkastelemme ja arvioimme saavutettuja tuloksia, kehitämme toimintaamme pitkäjänteisesti ja ymmärrämme syy-seuraus-yhteyksiä tulostemme arvioinnissa ja toimintamme parantamisessa. SDO:n sisäisenä laadunhallintajärjestelmänä ja toiminnan ohjauksen välineenä toimii Intranet. Noudattamalla yhdessä sovittuja toimintatapoja luomme yhtenäisen toimintakulttuurin kaikille kampuksillemme Helsingissä, Lahdessa ja Oulussa. Tutustu myös laatuviestinnän vuosikelloon.
Laadunhallinta Suomen Diakoniaopistossa
Yhdessä teemme laatua:
Jokainen kohtaaminen on merkityksellinen ja uskomme kykyymme muuttaa maailmaa kohtaaminen kohtaamiselta. Olemme opiskelijoille, yrityksille ja henkilöstölle oppimisyhteisö, joka erottautuu aidolla ja välittävällä kohtaamisella. Ohjaamme opiskelijoita löytämään jokaiselle oman mielekkään opintopolkunsa ja paikkansa elämässä.
Edistämme jatkuvaa oppimista, kehitämme työpaikalla järjestettävää koulutusta, ja tarjoamme uudistuvia mahdollisuuksia työn ja koulutuksen vuorotteluun sekä erilaisissa oppimisympäristöissä tapahtuvaan oppimiseen. Hyödynnämme innovatiivisesti digitaalisuutta opetuksen ja prosessien kehittämisessä. Koulutamme vastuullisia kohtaamisen ammattilaisia, joita työelämä arvostaa ja tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa, palveluosaajia, joilla on halu ja kyky toimia kestävän tulevaisuuden puolesta alansa ammattilaisena.

Opiskelijan polku
Keskeisin laadunhallintamme työväline on prosessikartta nimeltään ”Opiskelijan polku”. Se kuvaa koulutustoiminnan ja asiakaslähtöisyyden ydinprosesseja:
- koulutusten suunnittelu
- palveluihin hakeutuminen
- asiakkaan yksilöllisen polun suunnittelu
- aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen
- uuden osaamisen hankkiminen
- osaamisen osoittaminen ja arviointi
Opiskelijan polku kuvaa myös opiskelijoiden hyvinvointiin ja eri oppimisympäristöihin liittyviä toimintalinjauksia sekä yritysten, hanketoiminnan ja matalan kynnyksen palveluja.
Mittaamme laatua keräämällä palautetta asiakkailtamme, sidosryhmiltämme ja henkilöstöltämme. Seuraamme suoritus- ja vaikuttavuusmittareita ja talouden tunnuslukuja. Arviointitietoa saamme myös kriteeripohjaisissa arvioinneissa ja jatkuvan itsearvioinnin periaatteella.
Tulokset kertovat missä onnistuimme ja missä kohtaa tarvitaan muutoksia. Reagoimme nopeasti ja uusiudumme rohkeasti. Tulosten perusteella päivitämme toimintaamme vastaamaan asiakkaidemme, sidosryhmiemme ja henkilöstömme muuttuviin odotuksiin ja tarpeisiin. Yhdessä teemme laatua.
Laatupalkinto
Suomen Diakoniaopisto sai Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän kunniamaininnan Ammatillisen koulutuksen laatupalkinto -kilpailussa vuonna 2021. Vuoden laatupalkinnon teemana oli tasa-arvo ja yhdenvertaisuus.
Laatupalkintokilpailuraportti
Suomen Diakoniaopiston opiskelijapalaute Opetushallinnon tilastopalvelu Vipusessa
Ammatillisen koulutuksen valtakunnallinen opiskelijapalaute kuvaa ammatillisten perustutkintojen, ammattitutkintojen, erikoisammattitutkintojen tai näiden tutkintojen osan tai osien suorittajien kokemuksia koulutuksen järjestämisestä ja sen vaikuttavuudesta opintojen aloitus- ja päättövaiheessa.
Valtakunnallisen opiskelijapalaute: aloitusvaiheen kysely
Valtakunnallinen opiskelijapalaute: päättövaiheen kysely
Strateginen ja operatiivinen suorituskyky

Henkilöstökyselyjen tulokset
