Monimuotoinen kokemusosaaminen näkyväksi
Monilla sote-alan nykyisillä ja tulevilla ammattilaisilla on henkilökohtaista kokemusta haasteista, joita heidän asiakkaansa käyvät läpi. Kokonaisena työssä -hanke vahvistaa kokemusosaamisen tunnistamista sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Hankkeen taustalla on havainto, ettei sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten henkilökohtaista kokemustaustaa osata vielä tunnistaa ja soveltaa arvokkaana osaamispääomana. Kuitenkin monilla sosiaali- ja terveysalan opiskelijoilla ja ammattilaisilla on tutkinto-osaamisen ja työkokemuksen ohella myös henkilökohtaista kokemusta tai läheisnäkökulmaa alansa asiakasryhmistä ja keskeisistä teemoista.
Kokonaisena työssä -hankkeen päätoteuttajana on Suomen Diakoniaopisto ja osatoteuttajina ovat Helsingin Diakonissalaitos ja Diakonia-ammattikorkeakoulu. Juuri alkanut hanke on Euroopan Unionin osarahoittama ja kestää kesäkuuhun 2025 asti.
”Ammattilaisten henkilökohtaisen kokemustiedon kokonaisvaltainen hyödyntäminen työelämässä on melko harvinaista. Tämä johtuu kokemustaustaan liittyvästä sosiaalisesta stigmasta ja siitä, että osaamisprofiilia ei tunnisteta. Osaamisen tunnistamiseen tarvittavat työvälineet ja mahdollistava asenneilmasto puuttuvat”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Katriina Nuutinen.
Tämä voi pahimmillaan vaikuttaa negatiivisesti mm. työhyvinvointiin ja alalla pysymiseen. Parhaimmillaan ammattilaisten ja tulevien ammattilaisten kokemustausta voi tuoda arvokasta osaamista ja kehittää palveluiden laatua ja tarvelähtöisyyttä.
Kehittämistyö nojaa uuteen tietoon ja yhteiskehittämiseen
Hankkeessa tullaan kartoittamaan kokemustaustan merkitystä yhtenä ammatillisuuden osana. Tarkoitus on tuottaa uutta tietoa sähköisen kyselyn ja teemahaastatteluiden avulla ja lähteä rakentamaan kehittämistyötä tämän kartoituksen pohjalta.
”On todella mielenkiintoista nähdä, miten sote-ammattilaisten oma kokemustausta vaikuttaa esimerkiksi heidän ammatti-identiteettiinsä, asenteisiinsa ja työssä jaksamiseensa”, toteaa Henna Harju, Diakonia-ammattikorkeakoulusta.
Verkostotyö ja yhteiskehittäminen tuovat hankkeen kehittämistyöhön sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden, ammattilaisten, alalle pyrkivien nuorten, koulutusten toteuttajien sekä työnantajien äänet kuuluviin. Hankkeen lopputuotoksena syntyy valmennusmalli ja työvälineet kokonaisvaltaiseen kokemusosaamisen tunnistamiseen.
Kokemusosaaminen – tulevaisuuden valttikortti työelämässä?
Hankkeessa pyritään tietoisesti yhdistämään ammatillinen tieto ja työkokemus sekä henkilökohtainen kokemustieto ja ymmärrys. Lisäksi tarkoituksena on tukea alasta kiinnostuneiden nuorten valmiuksia nähdä oma kokemustaustansa potentiaalisena kokemusosaamisena ja kannustimena hakeutua koulutus- ja työelämäpoluille.
”Sote-alasta kiinnostuneet nuoret ovat valmiita kääntämään kokemukset palvelujärjestelmästä ja haasteet omassa terveydessä osaamiseksi ja ammattilaisuudeksi. Tässä meillä on jo kauan sitten tunnistettu, mutta valitettavasti stigmatisoitu vetovoimatekijä, joka voisi auttaa ratkaisemaan sotealan työvoimapulaa”, pohtii Tomi Pohjalainen Helsingin Diakonissalaitokselta.
Mitä on kokemusosaaminen?
Kokemusosaamisella tarkoitetaan tässä hankkeessa laaja-alaista ja kokonaisvaltaista osaamisajattelua, jonka perustana on kokemustiedon jalostaminen tunnistettavaksi ja tunnustettavaksi osaamiseksi.
”Käsite on vielä muotoutumassa, mutta sen ydinajatuksena on, että jokainen hyödyntää toiminnassaan kokemusten kautta kertynyttä tietotaitoa ja ymmärrystä – myös sellaista, joka kertyy henkilökohtaisen elämän kokemusten kautta”, Katriina Nuutinen toteaa.
Kun oman kokemustaustan kautta kertynyt ymmärrys jalostuu tietoisesti sovellettavaksi osaamiseksi, syntyy kokemusosaamista. Kokemusosaaminen on sateenvarjokäsitteenä hyvin lähelle kokemusasiantuntijuutta. Kokemusosaaminen ei ole kuitenkaan mihinkään rooliin tai titteliin sidottua, vaan se on osaamisnäkökulma, jonka tarkoituksena on avartaa ja tuoda monimuotoisuutta osaamisajatteluun.
Lisätietoja hankkeesta:
Suomen Diakoniaopisto: Kokonaisena työssä -hankkeen projektipäällikkö Katriina Nuutinen, katriina.nuutinen@sdo.fi
Helsingin Diakonissalaitos: Nuorten ohjelman koordinaattori Tomi Pohjalainen, tomi.pohjalainen@hdl.fi
Diakonia-ammattikorkeakoulu: TKI-asiantuntija Henna Harju, henna.harju@diak.fi
Lisää uutisia
Valmistujaisia juhlittiin Suomen Diakoniaopiston kaikilla kampuksilla 31.5.2023. Valmistuneita on alustavasti yhteensä noin 600.
Kaikilta kampuksiltamme kevätlukukaudella 2023 ammattiin valmistuneet, nimensä julkaisuluvan antaneet opiskelijat.
Tiina Mäkelä toimi kolme vuotta Diakoniaopiston hallituksen puheenjohtajana. Nyt hän ja rehtori Juha-Petri Niiranen käyvät läpi, millainen oppilaitos on johtajien näkökulmasta.
Diakoniaopisto kouluttaa henkilöstöä Jyränkölän Setlementissä. Ikävalmentajana toimimisen tutkinnon osasta hyötyvät etenkin asiakkaat.
Sosiaalialan yritys Hoivatie kouluttaa kaikki esihenkilöt lähijohtamisen kannalta keskeisiin teemoihin yhdessä Diakoniaopiston kanssa.
Vuonna 2023 Suomen Diakoniaopistoon haki perusopetuksen jälkeisessä yhteishaussa yli sata ensisijaista hakijaa enemmän kuin vuonna 2022.
SDO:n rehtori Juha-Petri Niiranen kirjoittaa katsauksen uuteen strategiaan ja vuoteen 2022.
Suomen Diakoniaopisto kumppaneineen on käynnistänyt kansalaisaloitteen nuoriasiavaltuutetun tehtävän perustamiseksi.
Yhä useampi sairastuu muistisairauteen. Validaatio on tulevaisuuden osaamista, josta on hyötyä ammattilaiselle ja omaiselle.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue pyysi Suomen Diakoniaopiston opiskelijateatterin tekemään kampanjaa alle 25-vuotiaiden ilmaisesta ehkäisystä.
Tehtävä perustettiin, sillä Suomen Diakoniaopistossa oppisopimuskoulutusten määrä on kasvanut viime vuosina runsaasti.
Suomen Diakoniaopistossa (SDO) opiskeli vuonna 2022 reilut 1400 sosiaali- ja terveysalan opiskelijaa.
Vahvasta kouluttajien ja työelämän yhteistyöstä haetaan apuja hoiva-alan työvoimapulaan.
Listasimme 10 hyvää syytä, miksi lähihoitajaksi opiskelu kannattaa.
Suomen Diakoniaopistolla on uusi logo.
Kokemusosaaja auttaa muita ja voi kehittää kehitysvamma-alan palveluita omasta näkökulmastaan. Rinnekodin ja Suomen Diakoniaopiston valmennuksesta valmistui yhdeksän uutta kokemusosaajaa.
Suomen Diakoniaopiston henkilöstön hyvinvointikyselyn mukaan ammatillisen oppilaitoksen työyhteisön toimivuus on erinomaisella tasolla.
Suomen Diakoniaopisto on viimeiset pari vuotta tehnyt hankeyhteistyötä Namibiassa. Yhtenä tavoitteena on käynnistää paikallisiin tarpeisiin vastaava diakonia- ja sosiaalialan ammatillinen koulutus.
Kunta-alan lakko alkaa tiistaina 3.5.2022. Lakko voi vaikuttaa erityisesti työelämäjaksoilla oleviin opiskelijoihin Oulussa ja Helsingissä.
Paransimme sdo.fi-nettisivun saavutettavuutta. Sivustolla otettiin käyttöön Readspeaker-ominaisuus, jonka ansiosta tekstit voi myös kuunnella.
Tutkinnon perusteet uudistetaan yhteistyössä Opetushallituksen kanssa.
Oppisopimuksella lähihoitajaksi Pohjois-Pohjanmaalla – yhteistyössä Attendo ja Suomen Diakoniaopisto
Pohjois-Pohjanmaalla aukeaa tänä keväänä ainutlaatuinen tilaisuus työn ja opiskelun yhdistämiseen. Suomen Diakoniaopiston ja Attendon yhteistyössä koulutetaan oppisopimuksella lähihoitajia Attendo-kodeissa.
Irina työskentelee Suomen Diakoniaopiston täydennyskoulutusten parissa.
Katariina Hautsalon tehtävänä on varmistaa, että Suomen Diakoniaopisto on enemmän kuin pelkkä ammattikoulu.
Sidosryhmien mielikuva Suomen Diakoniaopistosta on valtaosin positiivinen. Oppilaitosta kuvataan opiskelijoista välittävänä, yhteisöllisenä, monimuotoisena, lämminhenkisenä ja arvopohjaisena toimijana. Tämä käy ilmi syksyllä 2021 tehdystä mielikuvatutkimuksesta.
Nora löysi toiveitaan vastaavan harjoittelupaikan Suomen Diakoniaopistosta.
Suomen Diakoniaopistolle kunniamaininta OKM.n laatupalkintokilpailussa 2021.
Yhteistyön rikkaus on että kumpikin saa olla oma itsensä. Uskaltaa olla erilaisia ja rakentavasti eri mieltä.
Suomen Diakoniaopistossa on yksi Helsingin ensimmäisistä ammatillisen koulutuksen pop up -rokotuspisteistä.
Opiskelijoiden hyvinvointi on jakautunut koronan aiheuttamana poikkeusaikana. Osa opiskelijoista voi paremmin kuin ennen poikkeusoloja, osa huonommin, kertoo Suomen Diakoniaopiston opiskelijoilleen teettämä kysely.
Opetushallitus on myöntänyt SDOlle EU-laatuarviointisertifikaatin uudelle Erasmus+ kaudelle 2021–2027.
Kehittämisohjelma sisältää suosituksia mm. ammatillisen osaamisen vahvistamiseksi.
Yhteistyö on merkittävä virstanpylväs kinestetiikan edistämisen ja koulutuksen kannalta.
SDO sai kaksi palkintoa projektitöistään Oulun yliopiston LUMA2020-hankkeessa.
Poikkeusjärjestelyt jatkuvat kevätlukukauden loppuun asti.
Olet nyt oppimassa ja tekemässä töitä etänä koulun ulkopuolella.
Kaikki opetus, mikä on mahdollista toteuttaa etäopetuksena, toteutetaan etänä alkaen 18.3.
Lahdessa käynnistyy ensi tammikuussa ainutlaatuinen kasvatus- ja ohjausalan koulutuspilotti.
Oulun Diakonissalaitoksen säätiö (ODL) ja Suomen Diakoniaopisto (SDO) käynnistävät yhteistyön haastavassa elämäntilanteessa olevien 18–30 -vuotiaiden nuorten koulutukseen pääsyn helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi.
Ylitornion kampusta ja sen koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelujen tuloksena Suomen Diakoniaopisto lopettaa koulutustoimintansa Ylitornion kampuksella 31.5.2019 mennessä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu Diak ja Suomen Diakoniaopisto SDO muuttavat uusiin yhteisiin tiloihin
Oulun keskustaan Albertinkadulle. Kampuksen avajaisia vietetään maanantaina 10. syyskuuta 2018.
Ylitornion kampusta koskevat yhteistoimintaneuvottelut alkavat. Perusteena ovat tuotannolliset ja taloudelliset syyt sekä toiminnan uudelleenjärjestelyt.
Yhteistyö lisää opiskelijoiden mahdollisuuksia yksilöllisten opintopolkujen rakentamiseen.
Suomen Diakoniaopiston opiskelija Mohamed Nourdeen Toure Abdul Karim Suffyan on saanut Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry:n hallituksen myöntämän maahanmuuttajastipendin.
Uusi laki ammatillisesta koulutuksesta tulee voimaan ensi vuoden alusta.
Kauneudenhoitoala ja hoiva-ala hakevat synergioita: SKY-Opisto ja Suomen Diakoniaopisto SDO yhdistyvät.
SKY-Opisto ja Suomen Diakoniaopisto ovat sopineet koulutuksenjärjestämistoiminnan yhdistämisestä 1.1.2018 lukien.